Podwoi się przepustowość terminala paliwowego w porcie w Gdyni. Na zlecenie portu, Budimex zrealizuje jego rozbudowę i modernizację. W czwartek 27 listopada podpisana została umowa w tej sprawie.
To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich. Wzmocni ona bezpieczeństwo energetyczne państwa, umożliwiając obsługę tankowców o blisko trzykrotnie większej nośności niż dotychczas, podwojenie rocznej przepustowości terminala oraz stworzenie wraz z pobliską Bazą Paliw PERN spójnego, odpornego na zakłócenia układu infrastruktury krytycznej.
Wykonawcą rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych została firma Budimex. Kontrakt będzie realizowany na podstawie koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego przez Pracownię Aquaprojekt.
Kluczowa inwestycja
– Realizujemy jedną z kluczowych inwestycji w zakresie infrastruktury paliwowej w Polsce. Zakres prac jest zaawansowany technologicznie, a prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji i precyzyjnego planowania. Budimex posiada doświadczenie w robotach hydrotechnicznych i wiemy, jak istotne jest bezpieczeństwo oraz niezawodność infrastruktury portowej. Cieszymy się, że możemy współtworzyć nowy etap rozwoju Portu Gdynia – mówi Cezary Łysenko, członek Zarządu Budimex.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że Budimex odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej z pozyskaniem pozwolenia na budowę, jak i wykonanie robót budowlanych, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Decyzja środowiskowa została już pozyskania przez ZMPG.
– Cieszymy się, że partnerem w realizacji SPPP będzie Budimex – doświadczona, polska firma, z którą współpracujemy z pełnym zaufaniem. Dla nas to nie tylko gwarancja rzetelnego wykonania, ale również realny wkład portowych inwestycji w rozwój krajowej gospodarki i miejsca pracy – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wartość inwestycji to 174 mln zł brutto. Dokumentacja wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę powstanie w ciągu 450 dni, a zakończenie robót – zgodnie z harmonogramem – planowane jest na III kwartał 2028 roku. – Port Gdynia wchodzi w kolejny etap rozwoju. Równolegle trwają już prace przy nowym terminalu intermodalnym, który wzmocni rolę Polski w europejskich korytarzach transportowych, a dziś uruchamiamy inwestycję kluczową dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Razem tworzą one spójny kierunek zmian – port, który jest nowoczesny, odporny i gotowy na wyzwania kolejnych dekad – mówi Piotr Gorzeński.
Co powstanie
Projekt zakłada budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo –odbojowych, nowych monitorów przeciwpożarowych oraz nowego budynku przepompowni, włączając do współpracy aktualna infrastrukturę. Co niezwykle istotne, prace budowlane będą odbywały się bez wyłączenia obsługi dotychczasowego stanowiska przeładunkowego, utrzymując jego normalną eksploatację, co będzie stanowiło wyzwanie dla wykonawcy.
Przewidziano również wykonanie prac czerpalnych (głębokość techniczna stanowiska zostanie zwiększona do 17 m), wzmocnienia infrastruktury hydrotechnicznej i dostosowanie układu do obsługi dużych tankowców klasy LR2: jednostek o długości około 300 metrów i nośności sięgającej 170 tys. DWT. Po zakończeniu modernizacji roczna przepustowość stanowiska zwiększy się z 3,2 mln ton do 6 mln ton, co oznacza ponad dwukrotny wzrost możliwości przeładunkowych.
Wspólny, wydajny system dzięki współpracy z PERN Zadanie realizowane przez Port Gdynia jest komplementarne z inwestycją Spółki PERN, obejmującą rozbudowę Bazy Paliw w Dębogórzu. Obie spółki podpisały w tym zakresie stosowne porozumienie, dzięki czemu modernizacja SPPP oraz rozwój infrastruktury PERN tworzą jeden, skoordynowany system zapewniający wyższą wydajność i odporność krajowego łańcucha dostaw paliw. Największa w Polsce baza paliw w Dębogórzu i SPPP w Porcie Gdynia działają jak naczynia połączone. Portowa inwestycja jest elementem wspólnego systemu, który po zakończonej w tym roku rozbudowie – obejmującej nowe zbiorniki o pojemności 150 tys. m³ oraz modernizację nalewni kolejowej – znacząco zwiększył swoje możliwości magazynowe i dystrybucyjne. To bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie całego systemu logistycznego odpowiedzialnego za zaopatrzenie kraju w paliwa płynne. Inne inwestycje
Równolegle Port Gdynia prowadzi szereg znaczących projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają jego przepustowość, efektywność energetyczną i gotowość do dalszego rozwoju, w tym terminal intermodalny, infrastruktura Onshore Power Supply, OZE i modernizacja energetyczna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.