Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Budimex rozbuduje terminal paliwowy w Gdyni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Port Morski w Gdyni

Podziel się ze znajomymi:

Podwoi się przepustowość terminala paliwowego w porcie w Gdyni. Na zlecenie portu, Budimex zrealizuje jego rozbudowę i modernizację. W czwartek 27 listopada podpisana została umowa w tej sprawie.

To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich. Wzmocni ona bezpieczeństwo energetyczne państwa, umożliwiając obsługę tankowców o blisko trzykrotnie większej nośności niż dotychczas, podwojenie rocznej przepustowości terminala oraz stworzenie wraz z pobliską Bazą Paliw PERN spójnego, odpornego na zakłócenia układu infrastruktury krytycznej.

Wykonawcą rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych została firma Budimex. Kontrakt będzie realizowany na podstawie koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego przez Pracownię Aquaprojekt.

Kluczowa inwestycja

– Realizujemy jedną z kluczowych inwestycji w zakresie infrastruktury paliwowej w Polsce. Zakres prac jest zaawansowany technologicznie, a prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji i precyzyjnego planowania. Budimex posiada doświadczenie w robotach hydrotechnicznych i wiemy, jak istotne jest bezpieczeństwo oraz niezawodność infrastruktury portowej. Cieszymy się, że możemy współtworzyć nowy etap rozwoju Portu Gdynia – mówi Cezary Łysenko, członek Zarządu Budimex.

Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że Budimex odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej z pozyskaniem pozwolenia na budowę, jak i wykonanie robót budowlanych, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Decyzja środowiskowa została już pozyskania przez ZMPG.

– Cieszymy się, że partnerem w realizacji SPPP będzie Budimex – doświadczona, polska firma, z którą współpracujemy z pełnym zaufaniem. Dla nas to nie tylko gwarancja rzetelnego wykonania, ale również realny wkład portowych inwestycji w rozwój krajowej gospodarki i miejsca pracy – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wartość inwestycji to 174 mln zł brutto. Dokumentacja wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę powstanie w ciągu 450 dni, a zakończenie robót – zgodnie z harmonogramem – planowane jest na III kwartał 2028 roku. – Port Gdynia wchodzi w kolejny etap rozwoju. Równolegle trwają już prace przy nowym terminalu intermodalnym, który wzmocni rolę Polski w europejskich korytarzach transportowych, a dziś uruchamiamy inwestycję kluczową dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Razem tworzą one spójny kierunek zmian – port, który jest nowoczesny, odporny i gotowy na wyzwania kolejnych dekad – mówi Piotr Gorzeński.

Co powstanie

Projekt zakłada budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo –odbojowych, nowych monitorów przeciwpożarowych oraz nowego budynku przepompowni, włączając do współpracy aktualna infrastrukturę. Co niezwykle istotne, prace budowlane będą odbywały się bez wyłączenia obsługi dotychczasowego stanowiska przeładunkowego, utrzymując jego normalną eksploatację, co będzie stanowiło wyzwanie dla wykonawcy.

Przewidziano również wykonanie prac czerpalnych (głębokość techniczna stanowiska zostanie zwiększona do 17 m), wzmocnienia infrastruktury hydrotechnicznej i dostosowanie układu do obsługi dużych tankowców klasy LR2: jednostek o długości około 300 metrów i nośności sięgającej 170 tys. DWT. Po zakończeniu modernizacji roczna przepustowość stanowiska zwiększy się z 3,2 mln ton do 6 mln ton, co oznacza ponad dwukrotny wzrost możliwości przeładunkowych.

Wspólny, wydajny system dzięki współpracy z PERN Zadanie realizowane przez Port Gdynia jest komplementarne z inwestycją Spółki PERN, obejmującą rozbudowę Bazy Paliw w Dębogórzu. Obie spółki podpisały w tym zakresie stosowne porozumienie, dzięki czemu modernizacja SPPP oraz rozwój infrastruktury PERN tworzą jeden, skoordynowany system zapewniający wyższą wydajność i odporność krajowego łańcucha dostaw paliw. Największa w Polsce baza paliw w Dębogórzu i SPPP w Porcie Gdynia działają jak naczynia połączone. Portowa inwestycja jest elementem wspólnego systemu, który po zakończonej w tym roku rozbudowie – obejmującej nowe zbiorniki o pojemności 150 tys. m³ oraz modernizację nalewni kolejowej – znacząco zwiększył swoje możliwości magazynowe i dystrybucyjne. To bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie całego systemu logistycznego odpowiedzialnego za zaopatrzenie kraju w paliwa płynne.

Inne inwestycje


Równolegle Port Gdynia prowadzi szereg znaczących projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają jego przepustowość, efektywność energetyczną i gotowość do dalszego rozwoju, w tym terminal intermodalny, infrastruktura Onshore Power Supply, OZE i modernizacja energetyczna.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

S10. Zaprojektowano ostatni odcinek na Pomorzu Zachodnim

Drogi i autostrady

S10. Zaprojektowano ostatni odcinek na Pomorzu Zachodnim

Damian Kelman 27 listopada 2025

Budimex: Local content to firmy związane z Polską

Biznes i przemysł

Budimex realizuje kolejny obiekt dziedzictwa narodowego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

Drogi i autostrady

Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

ep. 12 listopada 2025

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

S10. Zaprojektowano ostatni odcinek na Pomorzu Zachodnim

Drogi i autostrady

S10. Zaprojektowano ostatni odcinek na Pomorzu Zachodnim

Damian Kelman 27 listopada 2025

Budimex: Local content to firmy związane z Polską

Biznes i przemysł

Budimex realizuje kolejny obiekt dziedzictwa narodowego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

Drogi i autostrady

Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Limanowej

ep. 12 listopada 2025

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij